1252071027_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kalantiväylä Oy:n projektikoordinaattorilla Rami Nummelinilla riittää töitä uuden nettiportaalin kanssa.

Historiallinen Kalantiväylä tulee yhteisöpalveluna ja nettiportaalina

UU 4.9.2009 / Olli Haapala – Uudessakaupungissa on kehitetty uudenlainen seutukunnallinen, ruohonjuuritason sähköinen yhteisöpalvelu. Kalantiväylä Oy:n seutuviestin on nettiportaali, joka tarjoaa palveluja kaikille, eli niin yksityisille kansalaisille kuin yrityksille, yhdistyksille, kunnille, viranomaisille ja jopa erilaisille vapaasti luotaville ja määriteltäville epävirallisille yhteisöille. Vastaavaa palvelua ei tiettävästi muualla ole tarjolla.

Osoitteesta www.kalantivayla.fi löytyvä seutuviestin on rakennettu niin, että käyttäjät voivat itse tuoda siihen omaa sisältöä tekemällä ensin oman profiilinsa eli rekisteröitymällä viestimeen. Erilaiset yhdistykset ja seurat tai vaikka koulun luokat voivat pian tehdä palveluun oman yhteisönsä, jossa sisäinen tiedotus ja keskustelu tapahtuvat. Yhteisössä voi kirjoitella omia juttuja, kirjoittaa blogeja, keskustella ja tuoda näkyviin kuvia ja videoita.

Kalantiväylä on tarkoitettu kaikkien vakkasuomalaisten kohtaamispaikaksi, mutta on samalla koko maailman nettikäyttäjien saatavilla.

-Tämä nettiportaali on ruohonjuuritason multimedia, se on aktiivinen, yhteisöllinen ja osallistuva viestin, kertoi it-guru Klaus Oesch. Hän on sosiaalisen median asaintuntija, joka on vetänyt muun muassa Tekesin media-alan teknologiaohjelmia. Oeschin työhistoria on myös suomalaisen it-alan historia. Siihen kuuluvat pankkien reaaliaikaisuus, Nokia Data, Sansibar, Satama ja nyt viimeksi kolme vuotta toiminut PCA Infocom Finance, joka rakentaa digitaalitalouden firmoja, starttaa uusia ja hankkii niille edellytyksiä.

-Tarkoitus on saada kansalaiset, mukaan lukien erityisesti nuoret, luomaan omanlaistaan sisältöä ja yhteisöjä. Mutta kansalaisten sisällönluonti on sukupolven mittainen asia, siinä kun ei ole kysymys tekniikasta vaan oppimisesta. Kalantiväylä ei tee tarpeettomaksi nykyistä mediaa. Taustalla on kuitenkin yhteisöllinen toimintamalli, joka - kuten vähitellen on huomattu – soveltuu myös liiketoiminnan malliksi. Viime kädessä kysymys on myös siitä, että yritystoimintaa voitaisiin verkottaa uudella tavalla.

Klaus Oeschin mukaan netin nopeimmin kehittyvä ja kasvava alue on video ja audio. -Noin 80-90 prosenttia nykyisestä käytöstä ja aineiston latauksista kohdistuu videoihin.

Palvelun vakiosisältöä ovat Uudenkaupungin Sanomat, Yle Turun Uutiset, Vakka-Suomen säätiedot, alueen karttapohja tapahtumineen, kaikille avoin kauppapaikka ''Männäisten Markkinat'', kaapelitelevision paikalliskanavan ruutukehä ohjelmatietoineen sekä linkit kuntien sivuille. Osa palveluista tulee olemaan niiden tuottajille ja käyttäjille maksullisia.

Yritykset saavat käyttöönsä oman sivuston, joille ne voivat lisätä helposti esittelyjään, tuotteitaan ja palvelujaan. Kalantiväylä tarjoaa yrityksille myös erilaisia mainospaikkoja.

Kalantiväylän seutuviestin on ideoitu, kehitetty ja rakennettu paikallisena, osittain Tekes-rahoitteisena projektina. -Uuden seutuviestimen ei uskota koskaan olevan täysin valmis, vaan sen kehitys tulee olemaan jatkuvaa, käytön ja käyttäjiltä saatavan palautteen perusteella tapahtuvaa toimintaa. Avaamme syyskuun lopussa medialaboratorion Vakka-Suomen Puhelin Oy:n tiloihin ja se on kaikkien halukkaiden käytössä Kalantiväylän sisällön luomiseen, sanoi nettiportaalin prokektipäällikkö Rami Nummelin.

-Kalantiväylä voi olla tulevaisuudessa yhtä hyvin e-kaupan kuin opetuskäytön alusta. Seuraava vaihe meillä on yhteisöjen luominen, niiden alue voi olla esimerkiksi urheilu tai vaikkapa saunominen, sanoi Nummelin. Hän korosti sosiaalisen median palvelun käyttäjien olevan myös toistensa moderaattoreita samaan tapaan kuin blogien keskustelupalstoilla. -Tekninen lisäys tehdään lähipäivinä.

-Tässä panostetaan nyt vakkasuomalaisuuteen vastineeksi maailmanlaajuisille nettiyhteisöille, määritteli kansanedustaja Timo Kaunisto (kesk). Hän tunnusti Kalantiväylän ajatuksen syntyneen joitakin vuosia sitten keskustelussa Klaus Oeschin kanssa. -Hankkeella on yhtymäkohtia innovaatiopoliittiseen selontekoon ja niin sanotun luovan talouden kehittämiseen. 'Luova talous' alkaa olla arkipäivää poliittisessa sanastossa. Nettitoimintaa ei myöskään voi jättää vain suurimpien globaalien toimijoiden käsiin, myös paikallisia toimijoita tarvitaan, sanoi Kaunisto. Hän kertoi liittyneensä äskettäin Facebookiin, tosin avustajansa suosituksesta.

Kalantiväylä Oy on Vakka-Suomen Puhelin Oy:n kokonaan omistama, VSP-konserniin kuuluva yhtiö, jonka tarkoituksena mm. on harjoittaa kaapeliteleviso-, tiedonvälitys-, uutis- julkaisutoimintaa. Yhtiön toimitilat ovat puhelinyhtiön toimitalon yhteydessä. Niihin on rakenteilla ajanmukainen medialaboratorio, joka tulee laitteineen olemaan muun muassa seutuviestimen sisällöntuottajien käytettävissä.

Osittain Tekeksen rahoittaman yhteisöllisen seutuportaaliin ja siihen kuluvan medialaboratorion kulut ovat vuosittain noin 600.000 euroa.