1254735247_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Toimitusjohtaja Henrik Fisker. Kuva: Fisker Coachbuild.

Fisker Automotive ei löytänyt valmistajaa Karmalle Yhdysvalloista – nyt täyskäännös edessä

Fisker Karma -tepselihybridit valmistetaan kokonaan Uudessakaupungissa ja sen jälkeen Fisker Automotiven uuden sukupolven hybridiautojen valmistus siirtyy Yhdysvaltoihin. Syynä on yhtiön saama energiaministeriön jättilaina, joka on tarkoitettu vain kotimaan hankkeisiin.

UU 5.10.2009 – Hybridiautoteknologiaan erikoistuneen Fisker Automotiven toimitusjohtaja Henrik Fisker selvitti perjantaina tiedotteessaan Yhdysvalloissa vellonutta kirjoittelua yhtiön saamasta 528 miljoonan dollarin lainasta energiaministeriöltä (DOE). -Tosiasiat ovat jääneet syrjään lainaa ja yritystä koskevassa uutisoinissa, sanoo Fisker.

-Yhtiön (Fisker Automotiven) päämäärä on auttaa Yhdysvaltoja pysymään maailman autoteollisuuden kärjessä ja vähentämään maan riippuvuutta öljystä. Energiaministeriön myöntämällä lainalla säilytämme 4.500 (autoteollisuuden) työpaikkaa Yhdysvalloissa ja tuomme markkinoille täällä tehtyjä hybridiautoja, joiden ansiosta säästyy vuoteen 2016 mennessä 43,2 miljoonaa barrrelia öljyä eli 821 miljoonaa gallonaa polttoainetta, summasi Fisker lainan tarkoituksen. DOE:n myöntämillä lainoilla ei voi rahoittaa hankkeita ulkomailla.

Henrik Fisker painottaa, että Karma on suunniteltu Yhdysvalloissa ja noin 65 prosenttia sen osista tulee yhdysvaltalaisilta toimittajilta. -Fisker Automotive etsi tuotantolaitosta Yhdysvalloista, mutta yksikään niistä ei halunnut valmistaa tai kyennyt valmistamaan vuodessa 15.000 autoa.

-Siksi Karma tehdään ja kootaan Suomessa Valmet Automotivella (Uudessakaupungissa), joka on yksi arvostetuimmista autonvalmistajista maailmassa. Seuraavan sukupolven hybridiautot valmistetaan kokonaan Yhdysvalloissa, ilmoitti toimitusjohtaja Henrik Fisker.

Hän totesi Karman olevan huipputeknologiaa ja välttämätön hanke kohti huokeampaa, perheautoksi suunniteltua tepselihybridiä, jota tullaan valmistamaan Yhdysvalloissa vuodesta 2012 alkaen. Autot valmistetaan uudelleen varustellussa tuotatolaitoksessa. Fiskerin mukaan tämä niin kutsuttu NINA-projekti on jo aloitettu.

-Fisker Automotive haluaa olla markkinajohtaja myös autojen viennissä. Kuten DOE ilmoitti, 169 miljoonaa dollaria lainasta tullaan käyttämään yhteistyöhön pääasiassa yhdysvaltalaisten kanssa Karma-projektin loppuun saattamiseen. Työ tehdään Pontiacissa Michiganissa ja Irvinessä Kaliforniassa. Loppuosa lainasta, 359 miljoonaa dollaria, menee NINA-projektiin ja sen tuotannon, 75.000 – 100.000 pikkuhybridin toteutukseen, selvitti Fisker.

-DOE:n laina sisältää useita ehtoja ja sen käyttö tulee selvittää tietyissä vaiheissa. Laina maksetaan takaisin korkoineen amerikkalaisille veronmaksajille, sanoi Fisker. Karman hintaa ihmetelleille Fiskerillä oli myös vastaus valmiina. -Mikä tahansa usi teknologia on kallista. Televisio, matkapuhelin, jääkaappi ja ja jopa auto oli useimmille liian kallis hankittavaksi. Hinnat tulevat ajan mittaa kuitenkin laskemaan, niin käy myös Fisker Automotiven tepselihybrideille.