1256213431_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Crusta, Boule – Voila! Leipämarkkinoille tulee tasaisena virtana uutuustuotteita.

Leipä se on joka tiellä pitää

Leipomotuotteiden suosio kasvanut laman aikana

Leipomoteollisuudessa on enemmän työpaikkoja kuin muilla elintarviketeollisuuden aloilla. Leipomoalalla on selvää ylikapasiteettia. Ruisleipä on säilyttänyt asemansa suomalaisten ruokapöydässä. Säännöllisesti sitä syö 85 prosenttia suomalaisista.

UU 22.10.2009 - Suomalaiset suosivat leipomotuotteita laman aikana. Kun suurista menoista tingitään, kuluttajat ostavat perusleipien ohella myös aikaisempaa enemmän kalliimpia, lähellä tuotettuja erikoisleipiä ja konditoriatuotteita. Näin todetaan tänään julkaistussa työ- ja elinkeinoministeriön Toimialapalvelun leipomoteollisuuden toimialaraportissa.

Leivän suosio takaa sen, että pienet ja keskisuuret leipomot pystyvät kilpailemaan alueellisilla markkinoilla panostamalla laatuun, tuoreuteen sekä alueellisiin makumieltymyksiin, arvioi raportin koostanut toimialapäällikkö Leena Hyrylä.

Kaupan ketjuuntuminen ja keskittyminen ovat kuitenkin kiristäneet kilpailua. Leipomoteollisuus on perinteisesti ollut kotimaista, vaikka ulkomaankauppa, erityisesti tuonti, on kasvanut. Suomalainen leipomoteollisuus on vahvasti jakautunut muutamaan suureen ja lukuisiin pieniin paikallisleipomoihin. Suuret leipomoyritykset, kuten Fazer Leipomot Oy ja Vaasan Oy, ovat saaneet jalansijaa myös Itämeren markkina-alueella.

Leipomoteollisuuden liikevaihto on kasvussa, mikä osin selittyy leipätuotteiden kallistumisella. Alalla on kuitenkin suuret palkkakustannukset ja logistiikkakulut. Leipomoteollisuus onkin kannattavuudeltaan melko heikkoa, tosin leipomoiden välillä on suuria eroja. Leipomoteollisuus on elintarviketeollisuuden suurin sektori toimi- ja työpaikkojen määrällä mitattuna. Alalla on selvää ylikapasiteettia.

Uutuudet ja erikoistuotteet leipomoalan kilpailuvaltteja

Kiristynyt kilpailu pakottaa leipomot jatkuvaan tuotekehittelyyn ja kilpailukyvyn parantamiseen. Leipomoiden tuotevalikoima on tänä päivänä monipuolinen. Markkinoille tuleekin tasaisena virtana uutuustuotteita. Vallitseva trendi uutuuksissa on täysjyväisyys. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavat eniten terveellisyys, maku ja käyttömukavuus. Sekä makeiden leivosten että tumman leivän suosio on kasvussa. Ruisleipä on säilyttänyt asemansa suomalaisten ruokapöydässä. Säännöllisesti sitä syö 85 prosenttia suomalaisista.

Leipä on peruselintarvike, jonka kulutus on tasaista. Suomalaiset syövät 77 kiloa leipätuotteita vuodessa, mikä on eurooppalaisittain verrattuna kuitenkin vähän.