1260986665_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  Juhani Eskelinen

Helsingin Energian sähköauton latauspiste Kampissa (Runeberginkatu 1).

Suomen ensimmäinen yleinen tepseliasema sähköautoille avattiin pääkaupungissa

UU 15.12.2009 – Toimitusjohtaja Seppo Ruohonen käänsi autonsa Helsingin Kampissa tänään avatulle Suomen ensimmäiselle sähköenegia-asemalle. Käytännössä kysymys on sähköauton latauspaikasta pistokkeineen, mutta historiallisesti tapaus vastaa maan ensimmäisen ”bensiksen” avaamista.

Ensimmäisen julkisen latauspisteen lisäksi Helsingin Energia kiihdyttää sähköaikaan myös uusilla sähköautoillaan: kaksi Peugeotia, Expert ja Expert Tepee, alkavat liikkua Helsingissä normaaleissa työajoissa. Autot omistaa Helsingin Energian autokumppani Easy Km Oy, joka on rahoittanut asiakkailleen ensimmäisen sukupolven sähköautoja jo 1990-luvun alkupuolella lähtien.

Peugeot on sähköautojen edelläkävijä. Vuosina 1995-2003 valmistettiin yhteensä yli 5.000 Peugeot 106 ja Partner -sähköautoa. Toinen sukupolvi tulee markkinoille ensi vuoden lopulla. Peugeot iOn on neliovinen ja -paikkainen pikkuauto, jonka huippunopeus on 130 km tunnissa.

-Olemme erittäin tyytyväisiä päästessämme toteuttamaan uuden sukupolven sähköauto-ratkaisuja tärkeälle yhteistyökumppanillemme, toteaa leasingpäällikkö Risto Kunnasvuo.

Autovalmistajakin on tosissaan sähköautoistumisen suhteen. –Uskomme siihen, että sähköautot yleistyvät ja aiomme olla kehityksessä etunenässä. Yhteishanke Helsingin Energian kanssa on meille erinomainen avaus Suomessa, kertoo maailman johtaviin sähköautonvalmistajiin kuuluvan Peugeotin Suomen maahantuojan, Maan Auto Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tikka.

Sähköautoistuminen on mahdollisuus myös latausteknologiaa valmistaville yrityksille. Latauspisteen on toimittanut suomalainen Ensto, joka tähtää lataustuotteillaan myös kansainvälisille markkinoille.

–Tämä on meille pilottiasennus, jolla kehitysalustamme toimivuutta testataan käytännössä ennen laajempaa kaupallistamista. Ratkaistavana on standardointiin liittyviä kysymyksiä, myös lataamisen maksamiseen on monia vaihtoehtoja, Enston teknologiapäällikkö Matti Rae sanoo.

Nyt pilottiratkaisussa kokeillaan kännykkäohjausta ja kerätään kokemuksia julkisen latauspaikan toiminnasta jatkokehityksen pohjaksi. Ensimmäisten kuukausien ajan lataaminen tosin on ilmaista, ja kaikki Suomen sähköautoilupioneerit ovatkin tervetulleita ”tankkaamaan”.

–Jotta sähköautot voivat yleistyä, niille pitää olla latauspisteitä. Tavoitteemme on luoda tilanne, jossa pystymme hyvinkin nopeasti tuottamaan sähköautojen latauspalveluita isossa mittakaavassa, kertoo Helsingin Energian kehityspäällikkö Jussi Palola.

Helsingin Energia, Peugeot, Easy Km Oy ja Teknillinen Korkeakoulu ovat löytäneet toisensa Helsingin sähköautojen infrastruktuurihankkeessa. Konkreettisten toimien lisäksi työryhmä on pohtinut Helsingin sähköautoistumisen edellytyksiä ja mahdollisuuksia.

Työryhmän vaihtoehtoisissa kehitysmalleissa Helsingissä ennustetaan olevan vähintään 75.000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Helsingin nykyinen autokanta on noin 250.000 autoa. Hurjimmassa mallissa autoja olisi peräti 170.000 ja näiden väliin asettuvassa perusskenaariossa sähköautojen määrä ylittää nippa nappa 100 000 auton rajan.

Kaupunkiliikenteen päästöille sähköautoistumisella on varsin huomattava vaikutus. Myös kaupunki-ilman laatu paranee merkittävästi ja liikenteen melu vähenee.

–Ennustaminen on vaikeaa, mutta kaikki edellytykset Helsingin yllättävänkin nopealle sähköautoistumiselle ovat olemassa. Paljon riippuu toimista, joita tehdään sähköautojen yleistymisen edistämiseksi. Ihan ensin tarvitaan latauspisteiden verkosto ja sitten sähköautoilua suosivia päätöksiä, Jussi Palola tiivistää.

Energiayhtiö Fortum avasi myös tänään latauspaikkoja Espoossa. Ensi vuonna tepseliasemia löytyy myös Turusta, Tampereelta ja Oulusta.