Puolet suomalaisista ei välitä tavaran alkuperästä tai tuotantotavasta

UU 14.7.2009 - Palvelualojen ammattiliitto PAM teetti TNS Gallupilla eettistä ostamista koskevan selvityksen. Siinä tiedusteltiin suomalaisten kuluttajien sekä kauppojen ja ravintoloiden henkilökunnan mielipiteitä tuotteiden ja palvelujen alkuperään liittyvistä asioista. -Parannettavaa löytyy ja palvelualojen onkin kunnostauduttava eettisyydessä, todetaan PAMissa.

Kaupoissa ja ravintoloissa lähes puolet suomalaisista (49 prosenttia) ei koe tärkeäksi ostopäästöstä tehdessään tuotteen tai palvelun alkuperää ja tuotantoa koskevaa tietoa. Kuluttajista 37 prosenttia selvittää satunnaisesti tuotteen tai palvelun taustat ennen ostopäätöstä, 32 prosenttia melko usein, 21 prosenttia harvoin tai tuskin koskaan ja vain 10 prosenttia tekee sen aina. Iäkkäämmät kuluttajat selvittävät taustat useimmin, kun taas alle 25-vuotiaat nuoret selkeästi muita ryhmiä harvemmin.

Kuluttajat olivat jossain määrin tyytymättömyyttä siihen, miten yritysten henkilökunta pystyy vastaamaan tuotteen taustoja koskeviin kysymyksiin. Vastaavasti työntekijöistä ravintolatyöntekijät kokivat kaupan työntekijöitä paremmin pystyvänsä auttamaan asiakasta. Tarjoilijoista 70 prosenttia koki pystyvänsä auttamaan joko erittäin tai melko hyvin, kun vastaava luku myyjillä oli 52 prosenttia. Työntekijät kokivat tietämyksensä riittäväksi tai kohtuullisen riittäväksi tuotteen valmistajasta tai valmistusmaasta. Samalla kuitenkin vain 5 prosenttia työntekijöistä koki tietämyksensä riittäväksi tuotteen tekemiseen liittyvästä työvoiman käytöstä sekä ympäristövaikutuksista.

Asiakkaiden on ostopäätöstä tehdessään vaikea saada tietoa tuotteen alkuperästä ja tuotantotavoista. Erityisen hankalaa tietoa on saada siitä, millaisissa olosuhteissa työntekijät ovat tuotteen valmistaneet tai millaiset ovat tuotteen ympäristövaikutukset. Tällaista tietoa on harvoin asiakkaalle tarjolla. Mielestäni sitä pitäisi olla, jotta asia arkipäiväistyisi ja siitä tulisi normaali osa ostamista. Asiakkaiden pitäisi voida helposti varmistua tuotteen tai palvelun eettisyydestä. Yritysten tehtävä on huolehtia eettinen informaatio asiakkaiden saataville, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Selvityksessä kysyttiin myös, kuinka henkilökunta on saanut tietoa tuotteista. Selkeä enemmistö työntekijöistä (57 prosenttia) ei ollut saanut perehdytystä myymiensä tuotteiden taustoihin. Tiedot työntekijät ovat saaneet joko työnantajaltaan (68 prosenttia), hankkimalla itse (67 prosenttia) tai tavaran toimittajilta (55 prosenttia). Työntekijöistä valtaosa (58 prosenttia)piti tiedon hankkimisen ja välittämisen työnantajan velvollisuutena. Tätä mieltä on myös PAM.

Tämä vahvistaa näkemystä, että palvelualojen on kunnostauduttava eettisissä kysymyksissä. Yrityksen liiketoiminnassa eettisyyden on aika tulla yhä selkeämmin esille ja arjen tasolle. Palvelualojen eri toimijoiden on otettava eettiset asiat vakavasti ja ryhdyttävä tekoihin tilanteen parantamiseksi. Työmarkkinajärjestöt voivat osaltaan mahdollistaa kehitystä ja edesauttaa sitä esimerkiksi sopimalla palveluiden eettisistä pelisäännöistä. Me PAMissa olisimme erittäin halukkaita ryhtymään tähän työhön. Toivon, että työnantajaliitot tarttuvat myös tähän haasteeseen, kunhan pääsemme sen heille esittämään, sanoo Selin.