1247572214_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Crusell-naisten puheenjohtaja Pirjo Koskenrouta, Crusell-viikon toiminnanjohtaja Rauno Melos ja Crusell-seuran puheenjohtaja Arja Tanner voivat vielä vilvoitella varjossa, mutta ensi viikolla alkaa työrupeama, jonka aikana ei ehditä lepäilemään.

28. Crusell Music Festival - 1

Upeaa klassista puhallinmusiikkia kaikille, huippuna ensimmäinen kansainvälinen klarinettikilpailu

UU 14.7.2009 / Olli Haapala – Bernard Henrik Crusellin mukaan nimetty puupuhaltimiin keskittynyt musiikkijuhla Uudessakaupungissa on valmis alkamaan vajaan kahden viikon kuluttua. Crusell-musiikkiviikolla on kova maine maailmalla, onhan se laadultaan yksi harvoista puupuhallinmusiikin festivaaleista.

Crusell-viikon ohjelmallinen anti on laaja, perusklassisen lisäksi kuullaan jazzia, etnoa, avauspuhalluksia torilla, lasten musiikkisatuja, slapstick-komediaa, tanssimusiikkia, jne. Konserttitapahtumia on 27 ja esiintyviä muusikoita, mestareita, kisällejä ja kilpailijoita yli 130. Musikkijuhlan taiteellinen johtaja on ollut vuodesta 2006 lähtien RSO:n toinen soolofagotisti Jussi Särkkä. Hän on myös Avanti! -kamariorkesterin perustajajäsen ja äänenjohtaja.

Musiikkijuhlien kohokohta on tänä vuonna vuorossa oleva klarinettikilpailu, joka on samalla ensimmäisen kerran kansainvälinen. Muka on viisi suomalaista klarinetistia: Markus Kaaro, Olli Leppäniemi, Veera Myllyniemi, Taavi Oramo ja Lauri Sallinen. Kilpailuun ilmoittautui 90 soittajaa, joista karsittiin 40 osallistujaa alkuerään. -Lopullinen osanottajamäärä on 35, sillä muutama peruutus on tullut, kertoi Crusell-viikon toiminnanjohtaja Rauno Melos.

Kilpailun tuomaristo on kansainväinen ja sen puheenjohtajana toimii Crusell-viikon taiteellinen johtaja Jussi Särkkä. Pääpalkinto on 6000 euroa, jonka kohtalo ratkeaa torstaina 30. heinäkuuta Uudessa kirkossa. Mukana on 3-4 finalistia, jotka soittavat John Storgårdsin johtaman Virtuosi di Kuhmo -kamariorkesterin kanssa, kukin yhden kolmesta valinnaisesta B. H. Crusellin konsertosta.

Kilpailu uuvuttava sessio tuomareille

Klarinettikilpailun alkuerät alkavat ensi viikon lauantaina seurakuntakeskuksessa. -Siellä istutaan kaksi päivää aamupäivästä iltamyöhään. Kilpailu on tuomaristolle uuvuttava kokemus, saa nähdä kuinka heidän kuntonsa kestää. Tuomareilla on nimittäin konsertti maanantaina (Tuomarin hurmio). He ehtivät harjoittella vain lauantaina ja sunnuntaina yömyöhällä, kertoi Rauno Melos. Mainittakoon että konsertissa esiintyvä italialainen klarinetisti Alessandro Carbonare on todellinen virtuoosi. Hänen kiertohengitystekniikkansa pääsee oikeuksiinsa Verdin Naamiohuvien Leonesi-version dramaattisessa potpurissa.

-Soitinkilpailuna klarinettikilpailu on nyt tosiaan ensimmäisen kerran kansainvälinen, Anna-Maija Korsimaa voitti ensimmäisen kilpailun joskus 1980-luvulla, muistaa Crusell-seuran puheenjohtaja Arja Tanner. Kilpailut käydään joka toinen vuosi soitinjärjestyksessä huilu, oboe, fagotti ja klarinetti. Rauno Melos sanoi Crusell-viikon kilpailuilla olevan tunnettuutta maailmalla vaikka muille jakaa. -Nyt finaali soitetaan Uudessa kirkossa, joka sopii akustiikaltaan kilpailupaikaksi siksi, ettei mukana ole pianosäestystä.

Talous vielä tänä vuonna kunnossa

Crusell-viikon talous on kunnossa, ainakin tämän vuoden osalta. Tavoitteena on myydä 4000 lippua ja runsaat 2500 onkin jo myyty. -Budjettimme on 250.000 euroa, josta kaupungin osuus on 25.000 euroa. Klarinettikilpailun osuus menoista on noin 60.000 euroa. Musiikkijuhlaan budjetoidusta tuesta on toteutunut pääosa, noin 60.000 euroa on vielä toteutumatta, arvioi Rauno Melos. -Mutta ensi vuosi on vielä arvoitus, saa nähdä miten yritykset lähtevat mukaan, pohtivat Melos ja Tanner.

Oman tukensa rahapottiin tuovat myös Crusell-naiset, joiden musiikillinen olohuone, torikahvila, on avoinna koko juhlaviikon ajan. Puheenjohtaja Pirjo Koskenrouta toivoo Crusell-paitojen menevät vilkkaasti kaupaksi. Crusell-naisilla on erityisen näkyvä rooli Vallinmäen Lyhtyjen yössä, joka on viikon kohokohta muun muassa etnomusiikin ja kevyemmän musiikin ystäville.

www.crusell.fi

Lue myös Hanna Särkän artikkelit - Musiikki