1248244006_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Editan kustannuspäällikkö Sanna-Mari Hovi ja WSOY:n Johnny Kniga -kustannusyksikön toimituspäällikkö Timo Ernamo.

Toimituspäällikkö Timo Ernamo Kustavissa:

Villeimmät huhut kertovat ruotsalaisen Bonnierin ostavan maan vanhimman kirjankustantamon Gummeruksen

UU Kustavi 21.7.2009 / Olli Haapala - Kirjallisuuden julkaisemisen moniottelijalla ja nykyisin WSOY:n Johnny Kniga kustannusyksikön (”anteeksi WSOY:tä ei enää ole, se on Sanoma Learning nad Literature”) toimitusjohtajalla Timo Ernamolla jos kellään on näköalapaikka kustannusmaailmaan. -Kustantamisen historia oli suomalaisen kulttuurin ylöspanoa 1800-luvulla. Mutta villeimmät huhut kertovat ruotsalaisen Bonnierin ostavan vanhimman suomalaisen kirjankustantamon ja konsernin Gummeruksen. Mutta huomio, nämä ovat vain huhuja, kertoi Ernamo Kustavin Tuulentuvalla tiistaina.

Suuret suomalaiset kirjankustantajasuvut ovat siis väistyneet, Otavan Reenpäät (Renqvist), WSOY:n Söderströmit ja Gummeruksen Palojärvet.

Ernamo ja hänen vaimonsa Sanna-Mari Hovi (Edita Publishing Oy:n kustannuspäällikkö) olivat rakentaneet kustantajapuheenvuoronsa vuoropuheluksi, jonka aikana peilattiin koko nykyistä kustannusmaailmaa myös sadan vuoden takaiseen tilanteeseen.

Like Kustannuksessa yhtenä perustajana mukana ollut Timo Ernamo selvitti Liken alkua värikkääseen tapaansa. -Rahaa ei ollut, oli vain pyhää vihaa. Halusimme jotakin uutta ja teimme kaiken väärin. Tarkoitus oli tavoittaa nuoret teinit tunnuksella 'Likestä paha olo', mutta niin ei tapahtunut. Emme tavoittaneet nuoria, kirjat menivät kaupaksi kuin kuumille kiville, niitä ostivat keski-ikäiset jakkupukutantat.

Vuonna 1858 perustetussa Suomen Kustannusyhdistyksessä, joka on maan vanhin elinkeinoelämän etujärjestö, on noin sata jäsentä. Ensimmäisen toimintavuonna jäseniä oli 19. Yhdistys tunnetaan parhaiten säätiöstää, joka jakaa vuosittain Finlandia-, Tieto-Finlandia- ja Finlandia Junior -palkinnot. -Uusi kustantamoja on siis syntynyt runsaasti. Oma kustannusyksikköni on kustantamo kustantamon sisällä. Määrittelen Johnny Knigan ja hyvin hoidetun kustannusyhtiön laajemminkin hyvin rahoitetuksi idealismiksi.

Ernamo viittasi Teos Oy:n syntyyn erään it-miljonäärin ja Niklas Herlinin toimesta sekä WSOY:ltä lähteneiden Touko Siltalan (kirjallinen johtaja) ja Aleksi Siltalan (kustannuspäällikkö) äkkilähdön jälkeen perustettuun uuteen kustannusyhtiöön. -WSOY:tä lähti samalla kovia kirjoittajanimiä (Saisio, Hotakainen, Lander), joten Sanna-Marin (Hovi) siteeraama Untamo Utrio on yhä ajankohtainen: kustantajan ja kirjailijan suhde on moninainen. Kustantajan ajattelee omasta mielestään maksavansa kaiken, mutta niin tekee myös kirjailija. Raha kustantamiseen tulee lukijalta, jos tulee, ja sen jakavat kirjailija, kirjakauppias, kustantaja ja verottaja. Mutta ennen kaikkea ammattimaisen kustantajan tehtävä on tarjota kirjalijalle palveluja, toimitustyötä ja muuta tukea.

-Kirjailija ei ole kustantajan asiakas, itse asiassa (siteerattu) Volter Kilven ajatus on ennen muuta kustantajalähtöinen. Kannatan ajatusta, että kirjailija on käsityöläinen, jonka työ on hengentuote. Kustantajan tehtävä on jalostaa hengentuote lukijalle, sanoi Ernamo. Sanna-Mari Hovin esimerkissä Otavan toimitusjohtaja Alvar Renqvist (1868-1947) toteaa Volter Kilvelle Kirkolle teoksen olevan lyhennettävissä yhden sivun selostukseksi kirkkomatkasta, loppu on pelkkää täyteainesta. Kilpi vastasi täyteaineksen olevan ”juuri se taideanti”.

Kustantajan henkilökohtainen suhde kirjailijaan on Ernamon mukaan ”vuosien tulos”. Tuulentuvan salissa istuneen Tapio Koivukarin kanssa hän on tehnyt töitä 21 vuotta. -Mutta voihan olla että sähköposti ja kahvilla käynti riittävät joillekin. Klassiset kirjailijan elämään ja kirjailijamyyttiin liittyvät sekä vierihoitoa vaativat ongelmat ovat onneksi katoamassa.

Kirjailijaksi haaveilevalle kustantajan viesti on tyly. -Noin 98-99 prosenttia käsikirjoituksista hylätään ensikosketuksella. Joitakin ohjaan toiselle kustantajalla. Kaiken tutkimiselle ei yksinkertaisesti ole aikaa. Kustantamisen ansaisevat 'helmet' voivat hukkua. Samalla meillä julkaistaan liikaa, ja aina lisääntyvästi liikaa, roskaa. Siitä pitävät huolen puhtaasti kaupalliset koneistot. Yksi kustantajien ongelma on lisäksi se, että uusi kustantaja uskoo lähtevänsä julkaisemaan vain voitollisia kirjoja.

Sanna-Hovi huomauttaa Untamo Utrion todenneen kustantajasta: jos motiivi on vain raha, siirry jollekin toiselle alalle. Ernamo pitää kuitenkin suomalaisten kirjanystävien ja lukijoiden määrää kustantajan kannalta hulppeana. -Meillä on 850.000 lukijaa, joka ostavat vuodessa 10 kirjaa. Kustantajan elämä ei ole niin hankalaa kuin siellä, missä ihmiset eivät lue kirjoja, päätti toimituspäällikkö Timo Ernamo.