1248697929_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Klarinettikilpailun tuomarit Michel Lethiec, Alessandro Carbonare ja Jussi Särkkä. Mestarikurssien vetäjät Richard Galler (fagotti), Felix Renggli (huilu), Ingo Goritzki (oboe) ja Petri Alanko (huilu). Goritzki hoitaa mestariluokkansa käsi paketissa, mutta konsertissa tiistaina hänen tilallaan soittaa Jorma Valjakka.

Klarinettikilpailun alkuerän jälkimainingit, ja vähän muutakin

UU 27.7.2009 / Olli Haapala – Crusell-viikon ”tänään ja huomenna” on täynnä maanosan puhallinmusiikin suurten keskusten ääniä. Ensin tänään illalla klarinettikilpailun raati käyttää vapaapäivänsä konsertoimalla Vanhassa kirkossa. Tuomarin hurmio -konsertissa soittavat kaikki viisi klarinetistituomaria. Vanhaan kirkkoon, vielä ehtii!

Lauantainen ja eilinen alkuerä karsi 28 kilpailijasta 18, joukossa varmaan monen mielestä selviä jatkajiakin.

-Ensimmäinen kierros oli meille helppo, mutta nyt tilanne on vaikea. Taso on korkealla ja erot ovat pieniä, kertoi Alessandro Carbonare, yksi kilpailun tuomareista. Myös Michel Lethiec piti jatkoa tuomarien kannalta vaikeampana. -Joukko on tasokas, ja paljolti on kysymys kilpailijoista, jotka kiertävät muitakin suuria koitoksia, Münchenissä, Genevessä ja niin edelleen. Esikarsinta on ollut vaikeaa, mutta muualla se on vielä vaikeampaa. Esimerkiksi Japanissa on kilpailuissa usein 300 soittajaa, sanoi Lethiec. Hän piti nyt sattunuttta alkuerien jälkeistä ”maanosajakoa” sattumana. -Keskieurooppalaiset klarinettikoulut ovat täynnä japanilaisia ja korealaisia ja muita aasialaisia lahjakkaita soittajia, selvitti Lethiec.

Yleisö ei vaikuta tuomareihin

Jokaisessa laulu- tai soitinkilpailussa yleisö valaa kannuja kilpailun aikana ja usein jo etukäteen. Tuomariston puheenjohtaja Jussi Särkkä kertoi, ettei yleisö juuri vaikuta tuomareihin. Tästä esimerkkinä oli Bryan Crumpler, joka paahtoi yleisöönmenevästi bravohuutoihin asti ja taitavasti kuin ”valmis” konserttiklarinetisti. -Sääli että hyviä soittajia putoaa pois, sille ei voi mitään.

Särkkä sanoi huomisen välierän salin Crusellissa olevan ”kuivempi” kuin seurakuntakeskuksen juhlasali. -Sali siis vie ja syö ääntä eri tavoin, seurakuntasali sen sijaan on ihanteellinen paikka soittajille ja tuomareille. Loppukilpailupaikka Uusi kirkko taas valittiin säestäjän, Virtuosi di Kuhmon, vuoksi. Kamarikorkesteri on suuri, eikä sille voi rakentaa lavaa Vanhaan kirkkoon, kertoi Särkkä.

Crusell-viikon mestarikurssien soitinmestarit esiintyvät huomenna tiistaina Vanhassa kirkossa. London Calling -korsertissa soittaa myös Meta4 -jousikvartetti, muun muassa Joseph Haydnin jousikvarteton D-duuri. Ingo Goritzkin (oboe) käsi on paketissa eikä salli soittamista. Hänen tilallaan soittaa Jorma Valjakka.

Meta4:n huomiseen konserttiin harja mukaan

Tiistain Kamarikimara-konsertilta työväentalolla on lupa odottaa paljon, etenkin kun Meta4-kvartetin Minna Pensola lupaili ”vetovoimaista showta”. -Musikaalisäveltäjiä ja kovaa menoa, ottakaa harja mukaan, sillä voi sukia konsertissa innosta pystyyn nouseet ihokarvat takaisin, ehdottivat viulisti Pensola ja Atte Kilpeläinen, jousikvartetin alttoviulisti.

Meta4 on nyt kysytyin jousikvartetti, joka on mukana kesän suurimmilla festivaaleilla. Esiintyjänä paljon matkustellut ja Joseph Haydn -kilpailun Wienissä pari vuotta sitten voittaneen Meta4:n ajankohtaisin ”juttu” on uusi ja samalla ensimmäinen cd-äänite, Haydnin jousikvartetot op 55, 1-3 (SCM Hänssler). -Meillä ei ole vielä levyn jakelijaa Suomessa, mutta meillä on mukana levyjä halukkaille, kertoi Pensola.

Meta4:n ohjelmisto ulottuu nykymysiikista (Schnittke, Saariaho, Sallinen) vanhempaan klassiseen. Dimitri Shostakovits -kilpailun Moskovassa viisi vuotta sitten voittanut kvartetti sai erikoispalkinnon parhaasta Shostakovits-tulkinnasta. Kvartetti on lähtökohtaisesti luova ja musiikillisia rajoja tanssimusiikista ja jazzista klassiseen vaivatta ylittävä. Esiintyjien osalta ehkä klassisen musiikin ykkösnyrkki Suomessa.

1248698153_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Meta4-jousikvartetti. Kuva: Antti Hannuniemi.