1246964953_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Pelkästään Reilun kaupan kahvin tuottajat saivat viime vuonna Reilun kaupan lisää yli 12 miljoonaa euroa.

Reilun kaupan tuotteiden maailmanlaajuinen myynti kasvoi viime vuonna viidenneksellä eli 2,9 miljardiin euroon

Suomalaiset ovat maailman kolmanneksi innokkaimpia Reilun kaupan tuotteiden kuluttajia. Suomessa myynti kasvoi viime vuodesta 57 prosenttia.

UU 7.7.2009 - Reilu kauppa -sertifioitujen tuotteiden maailmanlaajuinen myynti kasvoi viime vuonna 22 prosentilla ja oli vähittäiskaupan arvossa laskettuna noin 2,9 miljardia euroa. Kaikki merkittävät tuoteryhmät kasvoivat talouden taantumasta huolimatta. Teen ja puuvillasta valmistettujen tuotteiden myynnit kaksinkertaistuivat, teen 112 puuvillan 94 prosenttia. Reilun kaupan kahvia myytiin 14 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna eli yhteensä 66 miljoonaa kiloa. Banaanien myynti kasvoi 28 prosenttia 300 miljoonaan kiloon.
-Olemme todella tyytyväisiä, että kuluttajien tuki Reilulle kaupalle kasvaa jatkuvasti. Reilun kaupan myynneillä on suuri vaikutus edustamieni viljelijöiden ja työntekijöiden elämään. Järjestelmän tuomista tuloista ja vakaudesta on tullut entistä tärkeämpiä kansainvälisen talouden taantuman takia, sanoi Ruth Simba Afrikan Reilun kaupan tuottajaverkoston, African Fairtrade Networkin, koordinaattori.

Reilun kaupan tuotteita myydään yli 60 maassa. Näistä seitsemässä maassa myynti kasvoi viime vuonna vähintään 50 prosenttia: Ruotsi (75), Norja (73), Australia ja Uusi-Seelanti (72), Kanada (67), Suomi (57) ja Saksa (50). Asukasta kohden lasketuissa myynneissä Suomi ylsi kolmannelle sijalle, sillä jokainen suomalainen osti viime vuonna keskimäärin 10,22 eurolla Reilun kaupan tuotteita. Suomalaisten edelle ylsivät ainoastaan sveitsiläiset ja britit. Suurimmat markkinat olivat Iso-Britannia ja Yhdysvallat.

Tällä hetkellä Suomessa on myynnissä yli 1 000 erilaista Reilun kaupan tuotetta. Viime vuonna suosituimpia tuotteita olivat banaani, kahvi, kukat, puuvilla ja viini.

Reilusta kaupasta hyötyy yli miljoona kehitysmaiden pienviljelijää ja suurtilan työntekijää 59 maassa, noin 750 tuottajaorganisaatiossa. Lähes 90 prosenttia Reilun kaupan tuottajista on pienviljelijöitä. Reilu kauppa -sertifioidut tuottajat hyötyvät muun muassa vakaasta Reilun kaupan takuuhinnasta sekä erillisestä Reilun kaupan lisästä, joka käytetään yhteisöä hyödyttäviin hankkeisiin, kuten terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Pelkästään Reilun kaupan kahvin tuottajat saivat viime vuonna Reilun kaupan lisää yli 12 miljoonaa euroa, ja banaanituottajat yli 11 miljoonaa euroa.