1249132794_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Crusell-viikon viimeinen Päivän Puhallus: Esa Tapani (käyrätorvi) sekä Fumi Kasama (käyrätorvi), Lauri Mykrä (fagotti) ja Kaisu Koivula (klarinetti).

Ensi vuoden Crusell-viikon pasmat jo selvillä

Musiikkijuhlien teemana on Wien, musiikin jättiläisten kaupunki: Mozartin, Schubertin, Beethovenin, Brahmsin ja Haydnin musiikillinen koti.

UU 1.8.2009 / Olli Haapala - Kun 28. Crusell-viikon viimeinen Päivän puhallus on puhallettu, musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Jussi Särkkä ja toiminnanjohtaja Rauno Melos istuvat kahvipöytään kertomaan ensivaikutelmia juhlista kokonaisuutena. Heillä on tosin pasmat selvillä jo myös ensi vuodeksi.

-Toistaiseksi viikko on mennyt hyvin, meillä on ollut loistavia konsertteja, taso on vuosi vuodelta noussut, eikä tämä mielipide ole vain omani, sanoo Melos ja viittaa musiikin ammattilaisvieraiden arvioihin. Taiteellinen johtaja Särkkä on samaa mieltä. -Taloudellinen tilanne ei ole vielä selvillä, mitään takaiskua ei ole kuitenkaan sattunut. Klarinettikilpailukin oli suositumpi kuin mikään aikaisempi soitinkilpailu.

Klarinettikilpailu puhutti yleisöä sen verran, että tuomariston puheenjohtajana istunut Särkkä haluaa selvittää käytettyjä arviointiperusteita. -Tuomarien työskentelyssä oleellista oli selvä, aikaisemmasta jonkin verran yksinkertaistettu pistejärjestelmä. Sen avulla määritteltiin tasot, joihin kilpailijoiden valinnat jatkoon ja arviot yleensä perustuivat, siis välierässä sen kuinka monta kilpailijaa lähtee loppukilpailuun. Finaalin jälkeen taas päätetään ensin jaetaanko ensimmäistä palkintoa vai jätetäänkö se jakamatta. Vasta sitten ryhdytään jakamaan palkintoja, myös pisteisiin perustuen. Tämä järjestelmä on koettu hyväksi.

-Arviointimenetelmä on siis ei-keskusteleva, jolloin vahvat persoonat (tuomareiden joukossa) eivät pääse vaikuttamaan muiden ajatuksiin ja valintoihin. Kaikki sujui kaiken aikaan rakentavassa hengessä, selvittää Särkkä.

Hienojen tilalle hienoja

Musiikillisia takaiskujakaan ei tapahtunut muutamista soittajien tapaturmista huolimatta. -Klarinetisti Harri Mäki loukkaantui vakavimmin, mutta Pekka Niskanen lähti kuuden päivän varoitusajalla mukaan. Olli Leppäniemi taas otti Niskasen paikan myöhemmin. Igor Goritzkin korvasi konserteissa RSO:n soolo-oboe Jorma Valjakka, mutta mestarikurssinsa Goritzki hoiti käsi tukisiteessä. Myös Meta4:n sellisti Thomas Djupsjöbacka joutui säästämään kättään ja tilalle saatiin Mikko Ivars Virtuosi di Kuhmosta.

-Hienojen soittajien tilalle saatiin hienoja soittajia, joten yleisö ei ole kärsinyt millään tavalla vaihdoksista, uskoo Jussi Särkkä.

Melos ja Särkkä kertoivat, että musiikkijuhlat saavat jatkoa. -Olemme pohtineet Crusell-juhlaäänitteen tekemistä, se sopisi tulevaan juhlavuoteen kahden vuoden kuluttua.

Elävä musiikki on taloudelliselta merkitykseltään maan suurin ”musiikin” sektori, siihen satsataan rahaa vuosittain 200-300 miljoonaa euroa. Tämän vuoden Crusell-viikon kulut ovat noin 250.000 euroa eli promillen koko maan elävään musiikkiin (konsertteihin, musiikkijuhliin, ym) käytetystä rahamäärästä.

Crusell-viikko tuotti 27 konserttia, neljä klassisen musiikin mestarikurssia ja kansainvälisen tason soitinkilpailun, johon osallistui 28 soittajaa 17 eri maasta. Crusell-viikon musiikillinen ”hyötysuhde” siihen käytetty rahallinen panostus huomioiden on ehdottomasti maan festivaalien kärkiluokkaa. Sitä oli myös musiikki.

Ensi vuonna teemana Wien

Musiikkijuhlien teemana on vuoden kuluttua Wien, musiikin jättiläisten kaupunki: Mozartin, Schubertin, Beethovenin, Brahmsin, Haydnin ja Mahlerin musiikillinen koti. Meloksella ja Särkällä on lehtiö täynnä nimiä, jotka ovat toinen toistaan yllätyksellisempiä.

Ensimmäisen Päivän Puhalluksen tekee espoolainen Retuperän WPK, joka on maailman paras ja ainoa Uudempaa ranskalaista Torwimusiikkia soittava teekkaripalokuntaorkesteri. Pumppu ei ole mikä tahansa pumputtajien porukka, sillä sen solisteina ovat (RWPK:n mukaan) ”langoilla” soitelleet tämänvuotisen Crusell-viikon tähtisolistit Meta4:n Minna Pensola (viulu) ja Antti Tikkanen (viulu). Mennyt tapahtui Finlandia-talossa huhtikuussa.

-Hywin wäärinsoittaminen ei ole helppoa, sehän on selwä asia.

Elävä teemasäveltäjä on Olli Kortekangas, jonka tilausteoksen tiedetään olevan ”teos oboelle ja jousille”. Toisena kantaesityksenä kuullaan Jouni Kaipaisen fagottikvintetto.

Muita ensi vuoden nimiä ovat Monica Groop, Andrea Lieberknecht, Yehudi Gilad, Stefan Schilli, Dag Jensen sekä yhtyeistä Uusi Helsinki -kvartetti, puhallinyhtye Enseble Schrat ja Kuudennen Kerroksen kamariyhtye. Viimemainitussa soittavat näillä näkymin Sampo Haapaniemi, baritoni, Antto Vanhala, viulu, Laura Haarala, viulu, Tuula Riisalo, alttoviulu, Louna Hosia, sello ja Anna Kuvaja, fortepiano.

Tämän vuotisen klarinettikilpailun voittaja tulee myös uudestaan Uuteenkaupunkiin. -Hänen osansa on vielä epäselvä, mutta välttämättä se ei ole oma resitaali, kertoo Jussi Särkkä.