Uusi interaktiivinen nettimedia Uuteenkaupunkiin ja Vakka-Suomeen

UU 5.8.2009 / Olli Haapala – Uuteenkaupunkiin ja Vakka-Suomeen on syntymässä tai oikeastaan jo syntynyt uusi media-alan yritys. Sen takana on Kalantiväylä Oy, jonka toimiala on maksulliset tv-kanavat. Yhtiö on puuhaamassa tiedonvälityskanavaa, jossa villeimpien tietojen mukaan kansalaiset olisivat pääasiallisia sisällöntuottajia. Ja toden totta kansalaiset kirjoittavat uutisia, tai paremminkin sähkeuutisen tynkiä, jonka ehtii lukaista samalla kun kulauttaa kurkkuunsa mokkakupillisen aamukahvia.

Mukana on yritysmaailma linkkeineen ja tiedotteineen.

Kalantiväylän projektikoordinaattori on filosofian maisteri Rami Nummelin, joka pestattiin yhtiöön maaliskuussa. Tätä ennen hän oli myyntipäällikkönä Poutapilvi web design -nimisessä yrityksessä Turussa. Nummelin on ollut projektitehtävissä myös Ukipolis Oy:ssä Uudessakaupungissa.

Uuden median interaktiivisuus tekee siitä kansankanavan, jonka odotetaan tietenkin myös tarjoavan työtä alan ammattilaisille sisällöntuottajille. Vaikka tekniikka on olemassa ja kunnossa, juuri sisällön tuotanto on ollut uusmediahankkeiden kompastuskivi.

Kalantiväylä Oy:stä on tehty tiedusteluja paikalliselle medialle mahdollisesta sisällöntuotosta tai käytöstä. Mukana ovat Uudenkaupungin Sanomat etusivuineen ja Yleisradio. Paikallistelevisioyhtiö JSV-TV on jo aikaisemmin kertonut siirtyvänsä nettiin ja se lienee myöhemmin yksi ”kalantimedian” sisällöntuottajista.

Kalantiväylä Oy kuuluu VSP-konserniin, johon emoyhtiön lisäksi kuuluvat Innotele Oy, TDC Song Partners Oy ja Teknomeria Oy. VSP-konsernin liikevaihto viime oli noin 10,8 miljoonaa euroa. Kalantiväylä Oy perustettiin vuonna 2006 ja merkittiin kaupparekisteriin viime helmikuussa. Yhtiön toimitusjohtaja on VSP:n toimitusjohtaja Seppo Kaskinen ja hallituksen puheenjohtaja Mauri Kontu (kesk). Yhtiön ohjausryhmään kuuluu Konnun lisäksi muun muassa kaupunginjohtaja Kari Koski. Kalantiväylän ja VSP:n hallituksen jäsenenä on Kosken lisäksi jäsenenä yrittäjien puheenjohtaja Terttu Lundelin.

Kalantiväylän mainoslakana oli näyttävästi esillä Crusell-viikolla Vallinmäen Lyhtyjen yössä, www.kalantivayla.fi on nyt myös toiminnassa.

Kalantiväylä on varannut aputoiminimikseen useita medianimiä: Kalannin Netti, Kalannin Sanomat, Kalannin Uutiset, Kalantikaista, Kalantimedia, Kalantinetti, Kalantiviesti, Vakkakaista, Vakka-Suomen Netti, Vakka-Suomen Viesti, Vakkaverkko ja VS Netti.

Uuden mediahankkeen rahoittajana ovat Teknologian kehittämiskeskus (Tekes) ja EU:n Euroopan aluekehitysrahasto. Jälkimmäinen on rahasto, joka tukee hankkeita 800 Euroopan ”alueella”. Yksi alueista on Vakka-Suomi.

Mediakriittisesti tarkasteltuna Kalantiväylä on tavanomainen sivusto, joka käyttää uutisinaan olemassaolevaa nettiaineistoa. Sivusto ei ole silti pelkkä uutissivusto, mutta on sellaiseksi pyrkimässä. Selvää on, että tämäntyyppinen kokeilu ei olisi aloittaakseen eurorahoja tai Tekeksen rahoja edes tarvinnut. Lyhyt arvioni on, että juuri tällaista nettiaineistoa ei yleensäkään tarvita, ainakaan lisää. Hyviä yrityssivuja ja hyviä nettilehtiä löytyy ja ne on helppo löytää, mutta tilkkutäkkejä ja sekametelisoppaa ei tarvita lisää. Nyt sitten vaan tarkkana uutislähteiden ja tekijänoikeuksien kanssa!