1249653893_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ensimmäinen sähköautotaksi aloitti liikenteessä toukokuuun alussa. Taksiautoilija Seppo Rosvall on kokenut vantaalaistaksiautoilija ja Oy Future Energy Finland Ltd:n toimitusjohtaja. Hän on koulutukseltaan kemisti. Yhdessä Fortumin kanssa syntyi tämä täyssähköautotaksi. Kuva: Fortum.

Uudenkaupungin autotehdas panee Fortumin kanssa vauhtia sähköautojen suunnitteluun ja tuotantoon

UU 7.8.2009 – Energiayhtiö Fortum ja Valmet Automotive ryhtyvät kehittämään yhdessä sähköautojen teknologiaa. Yhtiöt ovat sopineet sähköisen konseptiauton ja sähköautoihin liittyvän latausteknologian kehittämisestä. Tavoitteena on esitellä uusi täyssähköauto Geneven autonäyttelyssä ensi maaliskuussa. Yhteistyöösä syntyvien ratkaisuja on tarkoitus hyödyntää Suomessa, sillä suomalaisilla yrityksillä on tarve saada nopeasti käyttökelpoisia sähköautoja logistiikkansa tarpeisiin.

Lisäksi tieliikenteen sähköistämisellä voidaan merkittävästi vähentää liikenteen päästöjä ja siten hillitä ilmastonmuutosta: sähkö on, vaikka sen käyttö olisikin fossiilisia polttoaineita kallimpaa, erinomainen vaihtoehto päästöjen vähentämisen kannalta. Aikaa myöten sähköautojen energiatehokkuus paranee ja energian tuotanto voidaan ohjata uusiutuvilla luonnonvaroilla tuotettuun sähköön. Ilmastonmuutoksen hillitseminen sähköautoilua edistämällä on niin energiayhtiö Fortumin kuin Metso-konserniin kuuluvan Valmet Automotiven keskeinen tavoite.

Esiselvitys konseptisähköautosta on jo tehty. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus valita muita partnereita sekä suunnitella ja rakentaa konseptiauto. Suunnittelun lähtökohta on kehittää kaupunkiautoksi soveltuva kaksi plus kaksi –paikkainen sähköauto, jonka ajomatka kertalatauksella on 160 km. Mainitunlainen ajopeli onkin jo olemassa. Kyseessä on helsinkiläinen sähköautotaksi.

-Valmet Automotive ei ole tuomassa markkinoille uutta omaa sähköautomerkkiä, vaan tarkoitus on luoda uusia ratkaisuja osaksi yrityksemme palvelutarjontaa, sanoo toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

-Kokoamalla yhteen alan osaajat voimme kehittää autoteollisuuden asiakkaiden tarvitsemia palvelupaketteja, jotka ulottuvat sähköajoneuvon suunnittelusta ja valmistuksesta latausjärjestelmiin.

Fortum tuo hankkeeseen autojen akkujen lataamista koskevaa osaamista. Suomessa latauksen infrastruktuuria on jo olemassa runsaasti autojen moottoreiden lämmityksen pistokeverkoston ansiosta, mutta sähköautojen laaja käyttöönotto edellyttää latausverkoston kehittämistä.

Fortumilla on jo pitkään ollut useita hankkeita sähköautojen laajamittaista käyttöönottoa ajatellen. -Työ- ja elinkeinoministeriön sähköautotyöryhmän tänään julkaisema mietintö sähköajoneuvoista Suomessa on mielestämme erittäin positiivinen. Suomella on nyt tilaisuus hypätä kehityksen kärkeen sähköautoteknologiassa, ja onkin tärkeää, että mietinnössä esitettyihin toimenpiteisiin tarvittavan teknisen osaamisen lisäämiseksi ja kokeiluhankkeiden toteuttamiseksi ryhdytään välittömästi. Lisäksi sähköautojen käyttöönottoa tulee kannustaa kehittämällä auto- ja ajoneuvoverotusta, ja lisäksi alkuvaiheessa myös niiden hankinnan tukeminen on perusteltua, Fortumin edunvalvontajohtaja Esa Hyvärinen toteaa.

Fortum edistää sähköautojen laajamittaista käyttöönottoa osallistumalla sähköautoilun kehitystyöhön myös muissa hankkeissa. Fortum käynnisti viime vuonna pohjoismaisen sähköautoprojektin, joka tuo ladattavat autot ja latauspistokepylväät Espoon ja Tukholman liikenteeseen. Fortum on myös mukana viisivuotisessa TransEco-ohjelmassa, jonka puitteissa etsitään ratkaisuja tieliikennesektorin energia- ja päästöhaasteisiin. Ohjelman puitteissa Fortum osallistuu VTT:n ja Metropolian hankkeisiin, joissa tutkitaan sähköautojen suorituskykyä alhaisessa lämpötilassa sekä kehitetään autojen pikalatausmahdollisuuksia.

Valmet Automotivesta on kovaa vauhtia erikoistumassa sähköautojen valmistajaksi. Ensimmäiset sähkökäyttöiset ajopelit ovat tosin golfautoja, joita on jo toimitettu tanskalaiselle tilaajalle Garia A/S:lle. Ensimmäiset sähköverkosta ladattavat Fisker Karma -hybridiautot toimitetaan amerikkalaiselle Fisker Automotivelle tämän vuoden lopulla.

Valmet Automotiven kehitystyö liittyy monella tapaa täyssähkö- ja hybridiautoihin ja niiden tuotantoprosesseihin. Kehitteillä on muun muassa ekologisia voimanlähteitä ja kevyitä korirakenteita ja materiaaleja, joilla sähköautojen energiatehokkuutta voidaan parantaa.

Toimitusjohtaja Ilpo Korhonen sanoi toukokuussa Sähköajoneuvot Suomessa -seminaarissa, että Suomella on hyvät mahdollisuudet päästä sähköautomaiden eturiviin. -Suomalaisilla yrityksillä on paljon alan tietotaitoa. Sähköä käyttävien autojen lataukselle on olemassa infrastruktuuri, ja sähköä tuotetaan Suomessa ympäristöä säästävällä tavalla. Korhosen mukaan hybridi- ja sähköautojen yleistyminen Suomessa vaatii kuitenkin alkuvaiheessa valtiovallan toimia.

-Suomen pitäisi monen muun maan tavoin asettaa hybridi- ja sähköautojen osuudelle selkeä tavoite ja tukea aktiivisesti sen saavuttamista. Tämä tarkoittaa tukea uuden teknologian kehittämiselle sekä veroetuuksia. Tuki on tarpeen, koska alkuvaiheessa autojen hinta on korkea muun muassa akkujen kalliin hinnan vuoksi, totesi Korhonen.

Ennusteiden mukaan hybridi-ja sähköautojen markkinat kasvavat maailmassa voimakkaasti lähivuosina. Autojen sähköistyminen tuo uusia mahdollisuuksia myös alan yrityksille. Suomessa on paljon osaamista autoteollisuuden suunnittelussa ja komponenttien valmistuksessa sekä akku- ja mobiiliteknologiassa.
-Uusi teknologia avaa ovia uusille toimijoille autoteollisuudessa. Suuruuden sijaan tarvitaan asiakaslähtöisyyttä, innovaatioita, ketteryyttä ja kokonaisuuksien hallintaa. Myös asiakkaiksi tulee uusia yrityksiä, joille mm. ympäristöasiat ja yhteistyökumppanin luotettavuus ovat tärkeitä, Korhonen sanoi.

Ensimmäinen sähköautotaksi aloitti liikenteen toukokuun alussa. Taksiautoilija Seppo Rosvall testasi yhdessä Fortumin kanssa täyssähköauton soveltuvuutta normaaliin taksikäyttöön. Auton todettiin toimivan asiakkaan ja arkiliikenteen kannalta täysin luotettavasti, joten Rosvall aloitti normaalin taksiliikenteen. Rosvallin taksin ”tolppa” on Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Fortumin teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista on sitä mieltä, että sähköautoilulla voidaan vaikuttaa päästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseen ja sitä kautta ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. Taksikyyti on hyvä tapa näyttää miten sähköauto toimii arkielämässä, toteaa Fortumin Kestävän kehityksen johtaja Carola Teir-Lehtinen.