1251306149_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Sähköauto Think City on valmistajansa ainoa malli.

Norjalainen Think-sähköauto hakee puhtia myös Uudestakaupungista

UU 26.8.2009 – Norjalaislehti Verdens Gang kertoo tänään, että norjalaisen Think City -sähköauton tuotanto saatetaan siirtää Suomeen ja Uuteenkaupunkiin. Lehden mukaan yhteistyöstä Valmet Automotive kanssa on keskusteltu. Think Global aikoo joka tapauksessa siirtää ainoan automallinsa tuotannon pois Norjasta, mutta ostaa autojen akut edelleen Yhdysvalloista. Kuningas Haraldin kymmenen vuotta sitten avaama Thinkin tuotantolaitos on Aurskogissa.

Autotehdas myöntää keskusteluja käydyn. Sillä on kuitenkin jo sovittu yhteistyöhanke täyssähköautosta energiayhtiö Fortumin kanssa. Myös Think on uumoillut tuotantoa useissa Euroopan maissa.

Runsaat 300 miljoona euroa tähän mennessä niellyt norjalainen sähköauto Think on vasta tuotantonsa alussa. Viime vuonna autoja valmistui alle kymmenen auton päivävauhdilla noin 350 kappaletta. Viime vuonna oli tarkoitus rakentaa 1200 autoa ja tänä vuonna peräti 10.000 kappaletta, mutta norjalaisyrityksellä on ollut talousvaikeuksia ja on nyt yrityssaneerauksessa.

Verdens Gang sanoo Valmet Automotiven (Metson) olevan yksi uusista yksityisessä omistuksessa olevan Think Globalin rahoittajista. Norjastakin löytyy rahoittajia, VG:n mukaan Alf Bjørset, Reidar Langmo ja Stein Erik Hagen ovat ilmoittaneet halukkuutensa osallistua pelastusoperaatioon. Myös yhdysvaltalainen akut valmistava Enerdel aikoo osallistua osakeantiin.

Thinkin kehitys- ja suunnittelutyön uskotaan pysyvän Norjassa, mutta investoijat arvelevat niidenkin todennäköisesti siirtyvät pois maasta. Think Globalin lehdistösihteeri Katinka von Lippe ei vahvista asiaa, vaan sanoo yhtiön ”neuvottelevan nyt vain rahoituksesta”.

Norjan hallintovirkamiehille Think-sähköauton kohtalo kääntyy ympäristöteknologian tukemisen ongelmaksi. Kaksi merkittävintä tukijaa ovat Investinor ja Innovasjon Norge. -On yhdentekevää tuetaanko leivänpaahtimien, teräsputkien, tuulimyllyjen tai sähköautojen tuotantoa. Tärkeintä on että ympäristöteknologian tukisopimuksille on tilaa, sanoo Einar Håndlykken Zero-ympäristöjärjestöstä (
Zero Emission Resource Organisation).