1252166929_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Ankkalinnan pormestari on perinteinen ohjeita kaikkialle jakava kaupunkipormestari, mutta suomalainen kuntapormestari selkeyttäisi poliittisen luottamusmiesjohdon ja virjajohdon työnjakoa.

Kiitos ei pormestarimallin kokeilulle

Uudenkaupungin virkamiesjohto ei usko poliittisten päättäjien kykyyn hoitaa asioita

Uudenkaupungin virkamiesjohto pitää virkajohtamista korostuneen tärkeänä ”varsinkin talouden poikkeustilanteissa, missä yleensä monijäsenisen poliittisen päätöksentekoelimen kyky tehdä rakenteellisia muutoksia ei ole paras mahdollinen”.

UU 5.9.2009 - Mikäli Uusikaupunki haluaisi osallistua suoran pormestarinvaalin kokeiluun, valtuuston päätös tulisi olla valtiovarainministeriöllä ensi vuoden helmikuun loppuun mennessä. Ministeriö on pyytänyt Uudeltakaupungilta lausuntoa raportista Kunnan johtaminen - demokratia, työnjako ja vastuu.

Ministeriön selvitystyöryhmän raportissa tarkastellaan kunnan johtamisjärjestelmää kunnan luottamushenkilöiden organisaation ja johtavien viranhaltijoiden muodostamana kokonaisuutena. Selvityksessä keskitytään johtamisen institutionaalisiin puitteisiin ja niitä koskeviin muutoksiin.

Kunnallishallinnon rakennemuutoksia perustellaan yleensä ja erityisesti tarpeella vahvistaa kunnallista demokratiaa, selkeyttää poliittisen johdon ja virkajohdon työnjakoa sekä parantaa luottamushenkilöiden työskentely- ja vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Nykyisessä kunnanhallitus-kunnanjohtaja -mallissa kunnanhallituksen puheenjohtajan (pormestarin) asemaa voidaan vahvistaa Ruotsin tapaan siten, että hänelle osoitetaan tehtäviä ja vastuuta sekä tehtävästä maksettava palkkio. Poliittisen johdon ja kunnanjohtajan työnjakoa selkeyttämällä voitaisiin vähentää kunnanjohtajan poliittista vastuuta ja lisätä viran houkuttelevuutta.

Nykyinen pormestarimalli on käytössä vasta kahdessa kunnassa (Tampere ja Pirkkala), eikä siihen ole syytä tehdä suuria muutoksia.

Pormestarimallissa on kysymys siitä, että suoralla vaalilla valittavan pormestarin tehtäviä ja asemaa koskeva sääntely vaikuttaa merkittävästi kunnan toimielinten välisiin valtasuhteisiin sekä kunnan ja kuntalaisten välisiin suhteisiin.

Kunnan toimielinten valtatasapainon näkökulmasta luontevampi malli on se, että pormestari toimii ainakin valtuuston puheenjohtajana. Pormestaria koskevien säännösten tulisi olla yleisluontoisia, jolloin kunnille jäisi mahdollisuus sovittaa pormestari omaan hallintoonsa, muun muassa siten että kunnalla on pormestarin ohella virkajohtaja.

Valtiovarainministeriön asettama ”pormestari-työryhmä” pitää ensisijaisena vaihtoehtona sitä, että mahdollisuus suoraan pormestarin vaaliin avattaisiin kokeiluluonteisena ja kuntia mahdollisimman väljästi suitsien.

Uudenkaupungin kaupunginhallitus aikoo ensi maanantaina päättää lausunnosta, jossa se pitää raporttia tervetulleena sen suhteen, että ”kaupunginhallituksen puheenjohtajan asemaa vahvistettaisiin poliittisen johtamisen ja edunvalvonnan suuntaan. Tällöin virkajohtaja voisi keskittyä kaupungin organisaation johtamiseen sovittujen tavoitteiden mukaisesti”.

Uusikaupunki pitää virkajohtamista korostuneen tärkeänä ”varsinkin talouden poikkeustilanteissa, missä yleensä monijäsenisen poliittisen päätöksentekoelimen kyky tehdä rakenteellisia muutoksia ei ole paras mahdollinen”.

Pormestarimalliin ollaan hallinto- ja kehityskeskuksessa periaatteessa myönteisiä, mutta ”Uusikaupunki ei tässä vaiheessa kuitenkaan ole valmis osallistumaan kokeiluun”.