1256289946_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  utu.fi

Nuoret hylänneet virallisen tiedon työllistymisestä - tieto rakennetaan itse sosiaalisessa mediassa

UU 23.10.2009 - Nuoret kaipaavat kiperästi työpaikan etsintään, työsopimuksiin ja palkkaukseen liittyvää tietoa. Epätietoisina he hakevat tietoa ja tukea toisiltaan sosiaalisen median vertaisverkoissa, koska virallista tietoa ei välttämättä löydetä tai edes etsitä.

Tämä selviää Mediatalo Opiskelupaikka Oy:n tilaamassa ja Get it Right Oy:n toteuttamassa selvityksessä. Siinä tutkittiin, miten nuoret etsivät tietoa työllistymisestä sosiaalisen median avulla. Selvitystä varten analysoitiin satoja nuorten suosimilla sivustoilla käytyjä keskusteluketjuja.

-Kertokaa kokemuksia, oli yleisin viesti keskusteluissa. Nuorilla on valtava tarve saada käytännön tietoa, kertoo tutkimuksen tehnyt Taina Myöhänen selvityksen toteuttaneesta yrityksestä.

Verkkokeskusteluista paistaa Myöhäsen mukaan läpi, että nuoret on jätetty isojen, omaa uraa koskevien kysymysten kanssa yksin. Tukipalvelujen ulkopuolella on paljon nuoria, ja netin verkkoyhteisöt tarjoavat kaivattua vertaistukea.

Palvelujen on mentävä nuorten luo

Tietoa verkosta löytyy, mutta virallinen viestintä ei tavoita nuoria. Nuoret eivät halua heidän puolestaan pureskeltua yleisen tason tietoa ja toimintaohjeita vaan tarvitsevat heidän lähtökohdistaan tehtyä ohjausta. Sosiaalisen median vertaistuki antaa tähän mahdollisuuden.

-Puolesta-periaate ei puhuttele nuoria, koska he haluavat olla itse tiedon rakentamisessa mukana. Tässä on laajempi yhteiskunnallinen ilmiö kyseessä, arvioi puolestaan tutkija Markus Keränen 15/30 Research Oy:stä.

Ongelma vertaistuesta tulee silloin, kun keskusteluissa liikkuu väärää tietoa.

-Verkkokeskusteluissa leviävää väärää tietoa voidaan kontrolloida vain, jos nuorten tukipalvelut ovat mukana siellä, missä nuoret muutenkin keskustelevat. Palvelujen pitää olla saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta, sanoo Lasse Leponiemi Mediatalo Opiskelupaikka Oy:stä.

Yritys valmistelee TE-keskuksen avustuksella palveluinnovaatiota, jonka avulla nuorten ammattilaisten ja työnantajien välistä kohtaamista voidaan tukea ja nopeuttaa.

Mediatalo Opiskelupaikka Oy on vuonna 2008 perustettu yritys, jokatarjoaa maksutonta opiskelupaikkaneuvontaa, tietoa korkeakoulu-asteen opiskelusta ja työelämävaihtoehdoista sekä julkaisee Opiskelupaikka-lehteä. Opiskelupaikan käyttäjät ovat alle 25-vuotiaita urasuunnittelua tekeviä nuoria.Yrityksen nettisivuilta löydät vaikkapa virtuaaliopon.

www.opiskelupaikka.fi