1256672268_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Uudenkaupungin satamassa toimiva terästavaratalo Steelteam on tuonut Hepokariin jo 40.000 tonnia terästä.

Uusikaupunki vuokrasi kahdelle kaupungin kiinteistöyhtiölle kaupungin maata satamasta ”alehintaan”

UU 27.10.2009 – Mitä tehdään silloin kun kaupungin omistama osakeyhtiö tarvitsee maata satama-alueelta, jossa kiinteistöjä ei voi muodostaa lohkomalla määräaloja? Osakeyhtiö, tässä tapauksessa Uudenkaupungin Telakkakiinteistöt Oy, ratkaisi asian vuokraamalla Hepokarin satamasta alueen, jolle se sitten rakennutti teräskauppahuone Steelteam Oy Ab:lle teollisuus- ja varastotilat.

Sama toistui kun seuraava teollisuuskiinteistö Uki Metal Center nousi satamaan samalla periaatteella. Kiinteistö Oy Uudenkaupungin Satamanportti rakennutti, saatuaan miljoonatakauksen kaupungilta, hallikiinteistön kaupungilta vuokraamalleen alueelle. Yhtiö antoi kaupungille takuuksi kiinnityksen tontin vuokraoikeuteen ja sillä oleviin rakennuksiin.

Satamaliikelaitos katseli silmät ymmyrkäisinä ohi luisuvia aluevuokria.

Uudenkaupungin kaupungin ja yksityisen pankin omistama Uudenkaupungin Telakkakiintestöt Oy vuokrasi satamasta 1,3 hehtaarin alueen 30 vuodeksi. Vuosivuokra oli 0,33 euroa neliöltä ja se sidottiin indeksiin. Alueen vuokra oli silloin 4.330 euroa vuodessa.

Satamanliikelaitoksen aluevuokra oli viime vuonna sorakentällä 0,1 hehtaarin alueesta 100 euroa kuukaudessa. Satama sopii suurempien alueiden ja vähintään kolmen kuukauden aluevuokrat erikseen.

Mikäli kiinteistöyhtiö olisi vuokrannut alueen (satamaliikelaitokselta) aluevuokran kuukausitaksoin, vuosivuokra olisi ollut 15.600 euroa, mikä sekään ei olisi rasittanut hallirakennuttajan kukkaroa. Kiinteistöyhtiölle järjestyi näin 11.270 euron alennus alueen vuosivuokraan.

Sataman vuokratulot muun muassa aluevuokrista olivat viime vuonna 212.000 euroa ja vuokramenot eli kaupungille maksamat vuokra 39.000 euroa.

Uki Metal Centerin rakennuslainan takausta käsiteltäessä valtuustossa (26.1.) demarien Arto Kallinen halusikin tietää onko satama nyt muuttumassa yleissatamasta metallisatamaksi. -Satama on nyt monipuolinen yleissatama, mutta onko sen imago vaarassa? Entä tilakysymys, riittääkö tilaa, kyseli Kallinen.

Kaupunginjohtaja Kari Koskella oli vastaus valmiina. -Kenttätilaa tehdään lisää kun sitä tarvitaan. Aitojen sisään ei enää mahdukaan tuotannollista toimintaa, sanoi Koski.

Merenkulkuhallituksen tilastojen mukaan Hepokarin tavaraliikenne oli viime vuonna noin 971.000 tonnia, jossa oli vähennystä edellisvuoteen 13 prosenttia. Eniten väheni vienti (16,4 prosenttia) henkilöautojen viennin puuttuessa kokonaan.

Tälle vuodelle asettettu tavoite tavaraliikenteestä ei myöskään toteudu. Sataman liikenne on laskenut dramaattisesti ja liikelaitoksen koko tilikausi jäänee noin 200.000 alijäämäiseksi. Satamaliikelaitos tarvitsee talouteensa ”joka sentin”, mutta metallikaupan ja -teollisuuden alan yrityksiä rakennuttaneilta kaupungin kiinteistöyhtiöiltä se ei ole toistaiseksi saamassa käyvän taksansa mukaisia aluevuokratuloja.

Muut sataman alueella tavaraansa makuuttavat asiakkaat maksavat kuuliaisesti satamaliikelaitoksen palveluhinnaston mukaista taksaa varastointipaikastaan.

Hepokarissa vapaavarasto?

Teräksen hintojen epävakaus on pakottanut sen markkinoijat suojautumaan markkina- ja varastointitappioilta useilla johdannaisilla, kuten pörssien futuureilla ja OTC-vaihtokaupalla, sekä kuten Steelteam, perustamalla futuurikaupan tueksi hedge- eli vipurahastoja.

Steelteam on aloittanut näissä merkeissä yhteistyön maailman suurimman itsenäisen teräksen ja raaka-aineiden markkinoijan Stemcorin kanssa. Deutsche Bankin kanssa operoiva Stemcor toimitti Steelteamille Hepokariin muutama viikko sitten ”indeksoituna” 6.000 tonnia kuumavalssattua kelaterästä. Steelteam on sitoutunut ostamaan erän Stemcorilta sovittuun hintaan haluamanaan ajankohtana.

Hepokarin satamassa Uudenkaupungin Telakkakiinteistöt Oy:n vuokraamalla alueella, ”kentällä”, onkin runsaasti terästä. Hepokarissa on noin 40.000 tonnia bulkterästä, kertoo Steelteam. Se merkitsee käytännössä esimerkiksi noin 2000-3000 kelateräsrullaa.

Uudenkaupungin Hepokarin satama on siis yksi, vaikkakin pieni, maailmanlaajuisessa futuurikaupassa liikkuvan teräksen varastoalue. Mutta onko satama-alue tai kiinteistöyhtiön satamalaitokselta vuokraama tontti myös jonkinasteinen ”vapaavarasto” futuuriteräkselle?

Teräksen futuurikauppiaita nimittäin kiinnostaa varsin paljon satamat, joissa aluemaksut ovat alhaiset tai puuttuvat kokonaan. Erityisesti heitä kiinnostaa vapaasatamat, joissa myös tuotannollinen toiminta on mahdollista. Vapaasatamia Suomessa on vain yksi, Hanko.

Metallin tuonnin ja viennin tavaramaksu Hepokarissa on tänä ja ensi vuonna 0,55 euroa tonnilta 30.000 tonniin asti. Suuremmista eristä saa alennusta tavaramaksuun.

Kylmävalssatun ruostumattoman kelateräksen markkinahinta oli viime vuoden lopussa 2.800 euroa tonnilta. Huippuhinta eli 3.800 euroa tonnilta maksettiin toissa vuoden loppupuolella.