1257667920_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  sähköautot.fi

Helsinki Electric Motor Show

Sähköautoja tehdään talkoilla ja pikkuverstaissa

Kehittelyssä pisimmällä on kotimainen eCorolla, jonka prototyyppi on valmis ja jonka koesarjan valmistus on alkamassa. Sarjatuotantoon auto pääsee useammalle pienelle autonvalmistajalle.

UU 8.11.2009 – Maailmassa on nyt 900 miljoonaa polttomoottorilla varustettua autoa. Määrän on ennustettu kasvavan kolminkertaiseksi vuoteen 2050 mennessä. Mutta sähköautokärpäsen puremat automiehet ovat vallan eri mieltä. Heidän ajatuksensa on muuttaa nykyiset autot sähkökäyttöisiksi.

Suurten autonvalmistajien sähköautomallien tuotannon hitaus on pannut vauhtia sähköautomiehiin. Internet, talkoohenki, pikkupajat ja avoimuus nostettiin ykköskuljettajiksi. Helsinkiläinen Jiri Räsänen perusti tuotantolaitoksen eli avoimen nettiyhteisön, joka jakaa kaiken tietonsa ja kokemuksensa prosessissa tavallisesta autosta sähköautoksi.

Syntyi Sähköautot – Nyt! -verkosto. Kaikki on avointa ja oivalluksista ei luonnollisesti peritä lisenssimaksuja. Mukana on harrastajia, asiantuntijoita ja todellisia osaajia. Periaate on yksinkertainen: moottori sen vaatimine mekaanisine varusteineen pois ja tilalle sähköpaketti. Konsepti on avainsana, joka putkahtaa esiin silloin kun jonkin automerkin muuttamisesta keskustellaan.

Nopein lopputulos, eCorolla, sai ensimmäiset metrit mittariinsa Finlandia-talon pihassa marraskuun alussa. Viikon kuluttua oli vuorossa Helsinki Electric Motor Show, jossa auto herätti vähintään yhtä paljon huomiota ja kiinnostusta kuin jenkkien paikalle tuoma urheiluhybridi Tesla Roadster. Vuosituhannen alkuvuosien Toyota Corollan sähkömalli oli nyt eCorolla, jonka kyljessä komeili näyttävästi maan suurimman energiayhtiön logo.

-Tarvitsemme öljytöntä tekniikkaa ja siihen sähköauto eräs ratkaisu, sanoi Jiri Räsänen ensimmäisessä sähköliikennevälineiden näyttelyssä Helsingissä.

eCorolla katsastetaan ennen kuun loppua. Alfa-autosta, versio 1.0, tehdään Tampereella Volvon entisellä bussitehtaalla parinkymmenen auton beta-sarja, versio 2.0, joka on tarkoitettu auton jo tilanneille koekäyttöön. Sarjavalmistus alkaa kun kokemusta beta-sarjasta saadaan ja auto on trimmattu tehdasvalmistuksen edellyttämään kuntoon.

Sähköautolle rahoituksen hankkinut Räsänen ja sähköauton valmistusta koordinoiva Erkki Leinonen aloittavat tuotannon Hausjärven Hikiällä jälkimmäisen hankkimissa tuotantotiloissa. Kun sähköautojen kehittely etenee ja hinnat laskevat, eCorollan valmistus aiotaan siirtää useammalle pienelle autonvalmistajille. Tulossa on lisää, eGolf ja eMondeo, mutta parintuhannen ihmisen nettiyhteisössä kerrotaan myös sähkömitsuista (Mitsubishi).

Sähköautoaktiivi Erkki Leinosen mukaan tuotanto hajautetaan useammalle pienelle autonvalmistajalle. Kansanauto sähköautosta tulee kun sen hinta putoaa alle 25.000 euron. Nyt pelkkä akkuvarusts tekniikoineen maksaa saman verran. Tarkoitus on myös kehittää tavallisen auton ”sähköversion” toteutus niin nopeaksi, että se voidaan tehdä – muutoskatsastuksineen - vähintään parissa työpäivässä. Sähköautojen kysyntä edellyttää näet massatuotantoa.

Moottoripyöräkin kulkee sähköllä

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/2040968.html