1258358338_img-d41d8cd98f00b204e9800998e  tiehallinto.fi

Varsinais-Suomi odottaa vielä lumipeitettä, mutta muualla maassa teitä on jo jouduttu auraamaan.

Tienpitäjällä aurausjärjestys

Tiet aurataan puhtaiksi lumesta hoitojärjestyksen mukaan

UU 16.11.2009 - Aurausautojen kesälomat ovat nyt loppuneet, sillä ensimmäiset lumet ovat jo sataneet. Muuttuvaa keliä tarkkaillaan muun muassa kelikameroiden ja sääennusteiden avulla, jotta aurauskalusto osataan lähettää tien päälle oikeaan aikaan.

Teiden hoitojärjestys määräytyy hoitoluokituksen mukaan, joten työmatkalaisten ei kannata hermostua, jos oma pihatie on vielä aamulla auraamatta.

Ilmatieteen laitoksen toimitiloissa sijaitsevassa kelikeskuksessa seurataan säätä ja ajokelin kehittymistä jo syksystä lähtien, jotta esimerkiksi mahdollisiin lumimyräköihin ja niiden vaikeuttamaan ajokeliin pystytään varautumaan ajoissa.

-Kun lumimyräkkä alkaa, ongelmana ei ole lumi itsessään tai sen määrä, vaan teiden muuttuminen liukkaiksi. Teiden suolaaminen aloitetaan jo ennen kuin lumisade alkaa, ja esimerkiksi pääkaupunkiseudun tämän talven ensimmäisen lumimyräkän aikaan ensimmäinen suolaus tehtiin kuivalle tielle, kertoo Destian infrahoidon kelikeskuspäällikkö Eero Mikkola.

Ajokelejä tarkkaillaan Helsingin lisäksi myös Oulun toimipisteessä. Kelikeskusten monitoreissa vilahtelee muun muassa kelikamerakuvia ja tiesääjärjestelmän tietoja, joiden lisäksi hyödynnetään myös Ilmatieteen laitoksen tuottamia sääennusteita sekä tiesäähavaintoja.

-Kaikki tämä tieto kootaan yhteen, ja sen perusteella päätetään lopullinen hetki, jolloin tienhoitokalusto lähtee liikkeelle. Taustalla vaikuttavat myös laatuvaatimukset, toimenpideajat sekä tieto siitä, miten kauan jonkin toimenpiteen tekeminen kestää. Tätä työtä ei pysty hoitamaan koneellisesti, vaan sen tekee ihminen.

Teidenhoidolla marssijärjestys

Kun kelikeskuksessa päätetään, että on aika lähettää tienhoitokalusto matkaan, ensimmäiset autot ovat tien päällä muutamassa minuutissa. Kaavatiet ovat kaupunkien ja kuntien hoidossa, kun taas Tiehallinnon sopimus koskee yleisiä teitä. Tiet aurataan ja suolataan hoitoluokituksen määräämän marssijärjestyksen mukaan, johon vaikuttavat muun muassa teiden liikennemäärät ja nopeusrajoitukset.

-Karrikoidusti voisi sanoa, että moottoritiellä ja pihatiellä ei tietenkään ole samaa hoitoluokkaa eli niitä ei hoideta samalla tavalla. Jos kaikki tiet hoidettaisiin yhtä hyvin, yhteiskunnan varat eivät riittäisi kovinkaan pitkälle, Mikkola toteaa.

Aurausautojen kuljettajat ovat viikon kerrallaan hälytysvalmiudessa niin, että he pääsevät tien päälle heti kelikeskuksesta tulevan hälytyksen jälkeen. Jokaisen kunnossapitoauton sijaintia ja tekemisiä pystytään seuraamaan gps-laitteiden avulla.

-Käytännössä teiden talvihoito tarkoittaa sitä, että lumet poistetaan mahdollisimman pian, liukkautta torjutaan joko suolalla tai hiekalla, ja katsotaan, ettei teille kerry liikaa lunta niin sanotuiksi paksuiksi polanteiksi, kertoo Destian infrahoidon Etelä-Suomen palveluyksikön johtaja Marko Vasenius.

Rautahermot ratin takana

Teiden kunnossapitokalustoon kuuluu muun muassa pääteillä ajavia raskaita kuorma-autoja, joissa on aurat ja suolausautomaatti, sekä pienemmillä teillä huristelevia traktoreita ja pakettiautoja, joissa on auraus- tai hiekoitusvarustus. Pahimpien lumimyräkkien aikaan tien päällä saattaa olla kerralla useampi kymmenen aura-autoa.

-Huoltotoimenpiteet tehdään pääasiassa öisin, mutta joskus niitä on pakko hoitaa myös päiväsaikaan. Vilkkaan liikenteen joukossa ajaminen vaatii kuljettajalta rautaisia hermoja ja koko koneiston hallitsemista, Vasenius tähdentää.