1259333469_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Karhula-Sunilan Rautatie Oy:n toinen veturi on tämä Valmetin vuonna 1967 valmistama Move 90, jonka huippunopeus on 60 kilometriä tunnissa. Kuva © Jouni Hytönen.

Syntyykö henkilöliikenteelle Vakka-Suomeen uusi rautatieyhtiö?

UU 27.11.2009 – Rautateillä liikennöivä valtionyhtiö VR-Yhtymä Oy vapauttaa ensi vuoden alussa henkilöliikenteen kilpailulle avoimeksi. Tavaraliikenteensä yhtiö vapautti kolme vuotta sitten, mutta rataverkon kiskoille ei ole toistaiseksi ilmestynyt yhtään kilpailijaa VR-Yhtymän tytäryhtiölle VR Osakeyhtiölle.

Uusien liikennöijän turvallisuustodistuksineen hyväksyy Rautatievirasto ja toimiluvan myöntää Liikenne- ja viestintäministeriö. Ratakapasiteetin jaosta ja käyttösopimuksesta päättää Ratahallintokeskus.

Suomees on kaksi muuta rautatieyhtiötä, joista Karhulan-Sunilan Rautatie Oy, on maamme ainoa yksityinen, kaupallista liikennettä harjoittava rautatieyhtiö. Se liikennöi omalla kuuden kilometrin pituisella radalla. Teollisuuden Raideliikenne TR Group Oy on myös kotimainen yhtiö, joka aloittaa lähitulevaisuudessa rautateillä tavaraliikenteen Suomessa.

Rautateillä kulkee päivittäin suuri määrä sekä tavaraa että ihmisiä. Tavaraliikenne rautateillä on teollisuuden ja ulkomaankaupan elinehto. Tavaraliikenne on VR:lle voitollista. ”Tavara kulkee rautateitse eniten silloin, kun kuljetusmatkat ovat pitkiä, tavaramäärät suuria ja kuljetustarve säännöllistä. Myös teiden ajoittainen ruuhkautuneisuus sekä junakuljetusten ympäristöystävällisyys suosivat rautatieliikennettä”, kertoo VR.

Henkilöliikenne keskittyy kaukojuniin ja pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. Ilman subventointia pääkaupunkiseudun lähiliikenne ei ole VR:lle kannattavaa.

Vastuu rataverkosta on erillisellä viranomaisella Ratahallintokeskuksella (Rhk). Rataverkon pituus on 5.781 kilometriä, josta 3.047 kilometriä on sähköistetty.

Jutun otsikon kysymys syntyi, kun Ukin Uutiset totesi kaupunginhallituksen merkitsevän tiedoksi Maaseudun Tulevaisuuden viime keskiviikon artikkelin Kilpailu aukeaa VR:n hylkäämillä reiteillä. VR:n reiteille yksinoikeus kymmeneksi vuodeksi. Artikkeli jaetaan esityslistan liitteenä hallituksen jäsenille.